Een bedrijf dat ik regelmatig als auteursrecht- en merkrecht-advocaat bijsta, vroeg mij om raad. Trouwens, ook op andere terreinen sta ik bedrijven bij. Mijn cliënte verkoopt onder meer textielprodukten; die laat zij elders fabriceren.
Een van de designers van mijn cliënte had na een vakantie in een ver land, bij terugkomst op het werk, een ontwerp ingeleverd van een dekbedovertrek.
In dat ontwerp waren allerlei vrolijke beeldelementen uit dat verre land afgebeeld. Ondermeer bijzondere vogeltjes en bijzondere gezichten van mensen uit dat land.
Dat ontwerp beviel de directie van mijn cliënte, dus werd een prototype van dat dekbedovertrek gemaakt en dat werd op een beurs getoond als ‘NIEUWE COLLECTIE/NEW ARRIVAL’.
Dat prototype kreeg direct veel positieve aandacht. Maar de beurs was nog niet voorbij, of mijn cliënte ontving een brief van een advocaat van een ander bedrijf, van -inderdaad- bekende producten.
In die brief werd mijn cliënte gesommeerd dat dekbedovertrek te vernietigen, daar geen reclame meer voor te maken en om een aanzienlijk bedrag te betalen.
Want de beeldelementen van dat dekbedovertrek zouden inbreuk maken op een ontwerp van dat andere bedrijf (inbreuk op haar auteursrecht), en in dat dekbedovertrek zou ook een logo van dat andere bedrijf te zien zijn (inbreuk op haar merkrecht), en dat dekbedovertrek zou geen andere algemene indruk wekken dan een design van dat andere bedrijf (inbreuk op haar modelrecht). Mijn cliënte vroeg me om raad.
De designer van mijn cliënt vertelde mij dat zij dat ontwerp van dat dekbedovertrek echt zelf bedacht had, juist ook die beeldelementen. Zij kon mij ontwerpschetsen, die ze al in dat verre land gemaakt had, laten zien; die waren digitaal opgeslagen met datum- en tijd-aanduiding. Mijn cliënte wilde weten hoe nu op die sommatie te reageren. Moest dit commercieel aantrekkelijke dekbedovertrek in de prullenbak? Dat wilde mijn cliënte niet!
Nu moet u weten dat auteursrecht niet geregistreerd kan worden, dus kan ik nergens nakijken of en sinds wanneer dat andere bedrijf auteursrechten op haar design had.
Auteursrechten krijg je door iets te bedenken en dat idee vervolgens in een concreet voortbrengsel (of dat nou een tekst is of een foto of een schilderij of een software-oplossing of welk ander ‘Werk’ ook) vorm te geven/vast te leggen. Ideëen zijn dus niet beschermd, maar het resultaat, het zintuigelijk waarneembare Werk, wel.
Qua merkrecht en modelrecht kan ik wel uitzoeken in registers of dat andere bedrijf depots had gedaan van het bewuste logo en van haar eigen ontwerp. Uiteindelijk had ik goed nieuws voor mijn cliënte: geen inbreuk op rechten van het andere bedrijf.
Die rechten bleken nergens uit en bovendien leken de beeldelementen van het dekbedovertrek van mijn cliënte niet op het design van dat andere bedrijf, kort gezegd.
Toen ik dat gemotiveerd had teruggeschreven aan die andere advocaat, werd het stil. Mijn cliënte blij en ik voor haar.
Ik heb op verzoek van mijn cliënte vervolgens het ontwerp van mijn cliënte gedeponeerd; zo kan mijn cliënte later eventuele namaak bestrijden. Hebt u een vergelijkbaar probleem: BEL of MAIL ME!
Snoeker Advocatuur
T +31 6 22 97 88 78
snoeker@snoekeradvocatuur.nl
www.snoekeradvocatuur.nl